ignorera bara

Hemuppgift 2

 

 

Vilka var "Bröderna Marx"? Beskriv deras speciella stil!

Bröderna Marx var ett komikergäng bestående av syskon. Alla fem syskonen föddes i slutet på 1800 talet och början på 1900 talet ("Chicko" var äldst och "Zeppo" yngst.) De övriga syskonen var "Groucho" och "Harpo". Den femte brodern, "Gummo", slog aldrig riktigt igenom. "Zeppo" lämnade dock syskonskaran efter fem filmer. De tre kändaste Marx bröderna hade alla speciella kännetecken. "Harpo" var stum (i filmerna, inte på riktigt) och spelade alltid harpa, "Chico" la alltid på en italiensk accent (en falsk sådan, ska nämnas) och "Groucho" hade en mustasch som var ditmålad. Dessa drag var alltså karaktäristiska för de (tre) kända Marx bröderna. De började sin karriär inom vaudeville (ofta sånginslag, parodi o.s.v.) men övergick sedan till film, där de snabbt blev kända för deras knäppa och anarkistiska humor men även för deras surrealistiska, lekfulla filmer. I början var handlingen i deras filmer inte särskilt genomtänkta men det förändrades när de bytte filmbolag från Paramount till MGM. Det var även då deras humor blev något mer slätstruken. Ett urval på deras filmer:

En dag i vilda västern (Go west)

En dag på varuhuset (The Big Store)

A Night At the Opera

A Day At the Races



Vad var "Den nya franska vågen"? Viktiga personer/regissörer?

Den nya franska vågen, La Nouvelle Vague som den heter på franska, inträffade i slutat av 50 talet och början av 60 talet och växte och växte, då främst kring franska filmskapare. De som utmärkte de nya regissörerna var att regissören stod mer i centrum och la sin prägel på filmerna, genom att stå för både redigeringen, regin och manus helt själv. Det var helt enkelt en ny typ av film som kom att uppstå. Man såg helt enkelt nya sätt att producera en film, och inte hålla sig till det gamla vanliga. Regissörer som stod i centrum under "Den franska vågen" är främst Jean-Luc Godard men även Francois Truffaut, Claude Chabrol och Agnes Varda. Än idag påverkas dagens filmskapare av den franska vågen.

Jean ? Luc Godard



Om övergången från stumfilm till ljudfilm

Stumfilm är en film som berättas med hjälp textskyltar och rörliga bilder. Stumfilmen uppfanns runt redan vid1860, men blev först känd i slutet av 1800 talet(1880-1900).

Tidigt kom man på att man kunde kombinera filmer med ljud, men på grund av teknologiska svårigheter är nästan alla filmer innan 1920-talet stumfilmer.

När man visade stumfilmer på bio så var nästan aldrig de visningarna helt tysta. Det var vanligt att man framförde levande musik på bion för att förstärka intrycket av filmen. Med levande musik menar man att det var musiker som spelade musik direkt på plats. En av de allra första ljudfilmerna var "Jazzsångaren" och den kom ut 1927. Det var faktiskt så att man började använda stumfilm(begreppet) efter att ljudfilmen blivit ordinär.

Var i Sverige de första helsvenska filmerna producerades?

De allra första svenska filmerna producerades av SF. Det bildades 1919 genom en sammanslagning av Svenska Bio och Filmindustri AB Skandia. SF invigde sina nya ateljéer 1920 ibland annat Råsunda och Solna. SF var nödvändig under den svenska filmens guldålder. År 1909 avgick Charles Magnusson som VD för Svenska Bio. AB Hufvudstaden blev ny ägare när Ivar Kreugers avled 1932. SF producerade, importerade och spred film från 1930-talet och framåt. Det var det dominerade filmbolaget i Sverige. Några regissörer som var verksamma vid SF var bla Gustav och Olof Molander, Gustav Edgren och Sigurd Wallén.

1969 stängdes filmstaden. Produktionen hade minskat med fyra filmer per år. 1983 köptes SF av Bonnierföretagen och började gå uppåt igen. De hade då spridit sig till 17 olika städer, och ca 176 salonger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0